Wat zijn de kosten van een verhuisbedrijf?

Een verhuizing betekent naast al het gedoe en gesjouw ook vaak een behoorlijke kostenpost. Niet alleen door eventuele nieuwe woninginrichting (vloer, wanden, ramen) maar ook door de kosten van het verhuisbedrijf. Wat zijn de kosten van een verhuizing? Dat willen veel mensen van tevoren weten. Daarop krijgt u hier antwoord.

Wat kost een verhuisbedrijf?

Hoe graag we deze vraag hier ook willen beantwoorden: dat kunnen we niet. Iedere verhuizing is maatwerk. De kosten hangen af van heel veel factoren.

Er zijn mensen die denken dat verhuisbedrijven een prijs uit hun mouw kunnen schudden als zij hun een lijst met meubels en de afstand doorgeven. Er zijn ook offertesites die zo werken.

Een goed verhuisbedrijf komt echter altijd eerst langs om met een geoefend oog naar een aantal zaken te kijken. In verhuistermen heet dat ‘taxeren’. Zo’n taxatie is nodig om te voorkomen dat u én de verhuisploeg niet voor verrassingen komen te staan op de verhuisdag. Want dat is wel het laatste wat u en zij willen.

Positief nieuws: het is onze ervaring dat de meeste mensen de kosten reuze vinden meevallen.

Waaruit bestaan de kosten van een verhuisbedrijf?

We zetten voor u op een rij waar de taxateur allemaal op let:

Hoe toegankelijk is de woning?
  1. Hoe groot is het volume van het meubilair dat verhuisd moet worden? Hoeveel dozen zijn er nodig voor de losse spullen? Hoe groot moet dan dus de verhuiswagen zijn?
  2. Welk meubilair moet uit en weer in elkaar (denk aan wand- en kledingkasten en bedden)? In vaktermen heet dit de- en montage.
  3. Welk materiaal moeten we meenemen om alles veilig en vlot in- en uit te kunnen laden? Om in vaktermen te praten: hoeveel rolcontainers, barrels, hondjes, schilderijdozen, grootvolumebakken, garderobedozen en dergelijke moeten we bij ons hebben?
  4. Hoe toegankelijk zijn beide woningen? Is er een lift en hoe groot is die? Of gaan we een verhuislift inzetten? Past alles door het trapgat en de deuren? Hoe hoog zijn de drempels?
  5. Hoe toegankelijk zijn beide adressen? Kunnen we voor de deur parkeren of moet er daarvoor een vergunning worden geregeld? Moeten we rijplaten of drempelplaten meenemen?
  6. Wat is de afstand tussen beide adressen en hoe lang rijdt de verhuiswagen daarover?

Daarnaast bespreekt de taxateur met u wat het verhuisbedrijf eventueel nog meer moet doen: losse spullen in- en uitpakken, lampen, planken, schappen, kapstok, schilderijen afhalen en weer ophangen of apparatuur aansluiten (witgoed, tv, en dergelijke).

Met deze informatie bekijkt de taxateur hoe groot de verhuisploeg moet zijn om de verhuizing op 1 dag (of 2 dagen, als de afstand of het volume heel groot is) uit te kunnen voeren.

Hoe berekent een verhuisbedrijf de kosten?

De taxateur bepaalt tenslotte de totale kosten van de verhuizing door onderstaande kostenposten bij elkaar op te tellen:

  1. Het aantal uren dat uw verhuizing duurt (inclusief rijtijd) x het uurtarief op basis van de grootte van verhuisploeg en verhuiswagen;
  2. Eventuele kosten van het gebruik van materialen, zoals een verhuislift en dozen, of parkeervergunning;
  3. De allriskverhuisverzekering (de Erkende Verhuizer is verplicht deze voor u af te sluiten).

Vraag altijd een offerte op maat aan

Hopelijk heeft u uit dit artikel opgemaakt dat er bij het berekenen van de kosten van een verhuizing veel komt kijken. Het beste wat u daarom kunt doen, is een offerte te laten maken door een verhuisbedrijf. Dat kost u een klein beetje tijd, maar dan weet u tenminste echt waar u aan toe bent. Wij wensen u een goede verhuizing!

Reacties zijn gesloten.